קו התמיכה: 03-6022934

בשיתוף האגודה לזכויות החולה

הברית האירופית לשבץ מוחי (Stroke Alliance for Europe – SAFE) הצטרפה בשנת 2017 לפרויקט מחקר שבץ מוחי בשם Proof במימון האיחוד האירופי, בתקווה לעזור להרחיב את אפשרויות הטיפול בחולי שבץ.

 עוזר המחקר ד”ר סוון פולי, מאוניברסיטת טובינגן שבגרמניה, שיתף אותנו בחזון שלו לפרויקט.

ד”ר סוון פולי

ד”ר פולי – על מה המחקר?

שבץ איסכמי הוא הסוג הנפוץ ביותר של שבץ מוחי. השבץ מתרחש כאשר העורקים המספקים דם למוח נסתמים על ידי קרישי דם. הקרישים מונעים מחמצן להגיע לתאי המוח שבהם התרחשה החסימה. ככל שהמוח סובל מחוסר חמצן זמן רב יותר כך ההשלכות חמורות יותר כי יותר רקמת מוח תמות, מה שיגדיל את הנכות שמי שעבר שבץ מוחי עשוי לסבול. לכן טיפול החירום חייב להיפטר מהעורקים החסומים במהירות האפשרית.

החל מינואר 2017, מחקר ה-Proof, שנערך ב-21 מרכזים המתמחים בשבץ מוחי בשמונה מדינות באירופה, חוקר האם אפשר לצמצם את ההשלכות של שבץ איסכמי על ידי טיפול בחמצן במינון גבוה בשלב מוקדם.

טיפול בחמצן במינון גבוה הוא טיפול פשוט מאוד והעלויות שלו נמוכות. המטופלים, אחרי שעברו סריקה ואובחנו עם שבץ מוחי איסכמי, חובשים מסכה שדרכה הם שואפים חמצן כמעט טהור וכך רמת החמצן שלהם בדם גבוהה פי שישה מהנשימה של אוויר רגיל. טיפול החמצן נמשך עד להסרת הקריש וזרימת הדם שוב משתפרת.

ד”ר פולי – אילו תוצאות יש לך עד כה?

הפרויקט שלנו התחיל ב-2017 ובינתיים גויסו לניסוי כמעט 160 חולי שבץ מוחי במרכזים ברחבי אירופה המשתתפים במחקר. התוצאות הראשונות של ניתוח הביניים יוצגו ברגע שמספר הנסיינים יגיע ל-160.

מה שאפשר לראות בינתיים הוא שהליכי המחקר קלים לתפעול ונראה שהמטופלים לא חווים אי נוחות כלשהי מהטיפול בחמצן בזרימה גבוהה. למעשה, כשניסינו בעצמנו, גילינו שקל “לנשום” חמצן במינון גבוה וזה לא מאד שונה מהטיפול השגרתי.

ד”ר פולי – זה מרגש מאוד, מה המשמעות של המחקר הזה עבור חולי שבץ מוחי?

אם Proof יוכיח שאפשר לייצב ולהציל את רקמת המוח בסיכון בעזרת מתן מוקדם של חמצן, אז הטיפול יטיב מאד עם כל חולי השבץ, ובמיוחד אלו שלא נמצאים בקרבת מרפאה לטיפול בשבץ מוחי ושהזמן שלוקח להם להגיע לטיפול חירום ארוך יותר.

הגדלת החמצן בדם עשויה להגן על הרקמה בסיכון עד שיהיה אפשר לחדוש את זרימת הדם. מדובר בטיפול זול ופשוט מאוד ולכן יש לטיפול פוטנציאל גדול לשפר את הטיפול בשבץ מוחי גם במדינות עניות.

למידע נוסף  כנסו ל: https://www.proof-trial.eu/

 PROOF קיבלה מימון מתוכנית המחקר והחדשנות Horizon 2020 של אירופה במסגרת הסכם מענק מס’ 73337.

תרמו לעמותה

עמותת נאמן פועלת יותר מ-25 שנה במתן תמיכה ועזרהלנפגעי השבץ המוחי ובני משפחותיהם על ידי בניית מערכי תמיכה, עזרה ומידע למיצוי זכויות ופיתוח שירותים בקהילה כדי לעזור להם לעמוד על הרגליים ולחזור לחיים טובים. עוסקת בקידום המניעה והטיפול המהיר והיעיל בשבץ מוחי כדי לצמצם את נזקיו.

פרטי חשבון הבנק לתרומה באמצעות העברה בנקאית

או

בואו להתנדב