קו התמיכה: 03-6022934

בשיתוף האגודה לזכויות החולה

הברית האירופית לשבץ מוחי (Stroke Alliance for Europe – SAFE) הצטרפה ב-2018 לפרויקט מחקר לשבץ מוחי בשם Proof במימון האיחוד האירופי, בתקווה שזה ירחיב את אפשרויות הטיפול בחולי שבץ.

פרופסור קלאוס סימונסן מדנמרק מספר כאן על החזון שלו לפרויקט.

פרופ’ קלאוס סימנסן

היום, אנחנו פונים לד”ר סילקה הופף-ג’נסן מגרמניה, חוקרת בכירה בפרויקט, ושאולים כיצד מתקדם פרויקט מחקר השבץ החשוב הזה.

ד”ר סילקה הופף-ג’נסן

ד”ר הופף-ג’נסן – על מה המחקר?

שבץ מוחי הוא עדיין אחד הגורמים המובילים בעולם למוות ולנכות. בדרך כלל השבץ מתרחש כאשר קריש דם חוסם עורק המוביל למוח. זה נקרא שבץ איסכמי. ככל שהקריש נשאר זמן רב יותר כך יש פחות אספקה של דם וחמצן למוח, וכתוצאה מכך נגרמים מהשבץ נזק מוחי ונכות.

צורת הטיפול השכיחה והסטנדרטית ביותר באירוע מוחי איסכמי היא תרומבוליזה, שבה ניתנות תרופות לשפעול רקמות פלסמינוגן רקומביננטיות (recombinant tissue plasminogen activator) תוך 4.5 שעות מהאירוע המוחי כדי לנתק את הקריש ולאפשר זרימת דם למוח.

מאז 2015 נעשה שימוש בטיפול הנקרא כריתת פקקת (mechanical thrombectomy) עבור חלק מחולי השבץ. הטיפול כרוך בשימוש במכשיר מיוחד להסרת קרישים המוכנס דרך צנתר כדי למשוך או לשאוב את הקריש החוצה. לאחר ההסרה, הדם שוב נע בחופשיות בעורקי המוח, מה שמפחית באופן דרסטי את הנזק למוח ואת הנכות שלאחר שבץ מוחי.

הליך כריתת פקקת זמינה כיום רק למספר מצומצם של אנשים תוך שש שעות מאירוע מוחי ובמקרים חריגים עד 12 שעות, אבל אי אפשר ליישם את ההליך במקרים בהם יש יותר מדי נזק מוחי. לאנשים רבים שלקו בשבץ מוחי חמור אין גישה לטיפול כי כרגע אין ראיות מחקריות המעדיות שהשימוש בו לא מסוכן לקבוצת מטופלים זו.

מחקר Tension שלנו במימון האיחוד האירופי, הכולל שיתוף פעולה של אוניברסיטאות ברחבי אירופה והרבה משתתפים ששרדו שבץ מוחי, נועד לגלות אם אפשר להשתמש בבטחה בכריתת פקקת בחולי שבץ איסכמיים נוספים.

ד”ר הופף-ג’נסן – איזה תוצאות התקבלו בינתיים?

הפרויקט שלנו התחיל ב-2018 ומאז השתתפו בניסוי כמעט 200 חולי שבץ בכ-40 מרכזים ברחבי אירופה.

התוצאות המוקדמות שלנו מראות שחלק מהחולים שעברו שבץ מוחי חמור ונזק מוחי נרחב עשויים להפיק תועלת מכריתת פקקת.

הראינו שהסרת הקריש אכן מאפשרת לדם לזרום חזרה לעורקים אצל חלק מהחולים האלו. חולים אלה אמורים להחלים עם פחות נזק מהשבץ ממה שהיינו רואים ללא כריתת פקקת.

המחקר שלנו מראה שמיקום הקריש במוח יכול להשפיע על ההתאוששות לאחר כריתת פקקת. לדוגמה, אם השבץ מתרחש בתוך האזורים השולטים בשפה או בתנועה בזרועות / רגליים, אז יש לחולים אלו סיכוי טוב להחלמה מלאה לאחר כריתת פקקת.

ד”ר הופף-ג’נסן, זה נשמע מאוד מרגש, מה המשמעות של המחקר הזה עבור חולי שבץ מוחי?

אנחנו צריכים לפתח אפשרויות טיפול נוספות בדחיפות עבור אותם חולים הסובלים משבץ איסכמי חמור עם נזק מוחי ממושך.

התוצאות שלנו מראות סימנים ראשונים לכך שאפשר להשתמש בכריתת פקקת בבטחה בחלק מחולי השבץ שעברו שבץ איסכמי חמור עד קשה.

מה שאני מקווה הוא שבזכות המחקר הזה, ומידע מחולי שבץ וחוקרים ברחבי אירופה, נוכל להציע טיפול פרטני יותר עבור כל מטופל ולהרחיב את הגישה לטיפול היעיל הזה ברחבי אירופה.

למידע נוסף על הפרויקט ניתן להקשיב  לד”ר הופ-ג’נסן

ניסוי זה יימשך עד 2023. למידע נוסף על הניסוי, בקרו באתר: : https://www.tension-study.eu/

TENSION קיבלה מימון מתוכנית המחקר והחדשנות Horizon 2020 של האיחוד האירופי במסגרת הסכם המענק מס’ 754640.

תרמו לעמותה

עמותת נאמן פועלת יותר מ-25 שנה במתן תמיכה ועזרהלנפגעי השבץ המוחי ובני משפחותיהם על ידי בניית מערכי תמיכה, עזרה ומידע למיצוי זכויות ופיתוח שירותים בקהילה כדי לעזור להם לעמוד על הרגליים ולחזור לחיים טובים. עוסקת בקידום המניעה והטיפול המהיר והיעיל בשבץ מוחי כדי לצמצם את נזקיו.

פרטי חשבון הבנק לתרומה באמצעות העברה בנקאית

או

בואו להתנדב