קו התמיכה: 03-6022934

בשיתוף האגודה לזכויות החולה

ארגון הבריאות העולמי הוציא את עקרונות ההזדקנות הבריאה healthy aging, על פיהם היכולת התפקודית של האדם היא תוצאה של האיזון בין היכולות הפנימיות שלו, לבין הסביבה שלו.

בריאות אינה רק העדר מחלה, אלא כוללת אלמנטים רבים כמו היכולת של אדם לשלוט ולנהל את בריאותו, ולהגיע לרווחה נפשית, גופנית וחברתית מלאה. כאשר אנחנו מדברים על הגיל המבוגר, חלק מבריאות היא היכולת התפקודית של האדם שנותנת לו את היכולת לעשות דברים בעלי ערך עבורו.

העליה הדרמטית בתוחלת החיים, הביאה את העולם להתמודד בפעם הראשונה עם האופן שבו נכון לנהל את החיים בגיל הזקנה. אחד הדברים שעולם הבריאות מתמודד איתם הוא כמות הביקוש לשירותי שיקום, בין היתר של מטופלי שבץ מוחי, לעומת מיעוט המסגרות השיקומיות הקיימות.

אז איך משלבים בין הצורך במסגרות שיקומיות לגיל המבוגר ובין העקרונות של הזדקנות בריאה? ארגון הג’וינט אשל, ומשרד הבריאות פיתחו מודל לשירותי שיקום גריאטרי בקהילה, שעובד על פי העקרונות האלו.

שירות משגב הוא מערך ארצי חדש, המיועד לאוכלוסיית הזקנים עם ירידה תפקודית כמו למשל אחרי שבץ מוחי, אך גם במצבים אחרים. המטרה היא שיקום תפקודי ושיפור עצמאותו בסביבת החיים שלו, וכן קידום בריאותו כך שיעמוד בהגדרה של ארגון הבריאות.

למודל ארבעה עקרונות

  1. מתן התערבות בקהילה – כחלק מזה הוקמו 6 מרכזים, ועוד שניים בדרך, כולם נמצאים בפריפריה גאוגרפית או חברתית, והוא חלק מתשתיות רווחה ובריאות שפועלות בקהילה. המרכזים מופעלים על ידי עמותות וגופים עסקיים מקומיים שלהם ניסיון בעולם הגריאטריה והשיקום, וההפניה אליהם היא מקופות החולים. בתקופת הקורונה התפתח במשגב גם תחום השיקום מרחוק, ונבנתה תוכנית שיקומית מלאה כולל הדרכה של הצוותים.
  2. הערכה וטיפול כוללניים ומשולבים – במרכזים פועל צוות רב מקצועי, הכולל רופא שיקומי או גריאטר, פיסיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ועובדי סיעוד ותזונה. הצוות עושה הערכה בשלוש נקודות זמן, בהתחלה, באמצע ובסוף, בונה תוכנית טיפול יחד עם המטופל ובני המשפחה, ומייצר סדרה של מפגשים טיפוליים ותכנון המשך הפעילות בקהילה לאחר סיום הטיפול. כל מפגש של יום טיפול כולל שלושה טיפולים, חלקם פרטניים, חלקם קבוצתיים וחלקם מרחוק. בכל מרכז מטופלים 15-20 מטופלים בו זמנית המגיעים למרכז בןי פעמיים לשלוש בשבוע, ל 3 שעות בכל פעם. במרכזים משולבים אמצעים טכנולוגיים מתקדמים שנועדו לסייע לטיפול ולהגביר מוטיבציה כמו מציאות מדומה, ביו פידבק ומשחק.
  3. מניעה וקידום אורח חיים בריא – הטיפול באדם כולל גם פעילות שמטרתה קידום בריאות ומניעה כמו סדנאות לקידום אורח חיים בריא, מניעת נפילות ותרגול עצמאי.
  4. שילוב הקהילה במתן תמיכה להמשך תפקוד – בני המשפחה הם חלק אינטגרלי מהטיפול, הם נמצאים בהערכה, בקביעת הטיפול, ומוזמנים להשתתף בטיפולים ולקבל תמיכה ויעוץ מהצוות.

השירות במשגב הוא ציבורי במימון הקופות או משרד הבריאות והג’וינט עם השתתפות עצמית מינימלית, וכרגע פועלים מרכזי משגב  בנוף גליל, שפרעם, רמת גן, רמלה, קרית גת ובאר שבע, בעתיד יוקמו מרכזים גם בירושלים ובאשדוד.

לפרטים

נוף הגליל  – רח גלעד, פינת חיננית 34, טל: 04-6566077

שפרעם – צומת אעבלין, טל: 04-9125921

רמת גן- רח רימלט 7, טל: 03-5335575

רמלה – רח הגנה 1, טל: 076-8131580

קרית גת – קניון לב העיר, טל: 08-6865595

באר שבע – רח יהודה הלוי 111, טל: 074-7010549, 0558818519

למידע נוספת על תוכנית משגב נא לפנות לאמנדה קלאר, מנהלת התוכנית במייל: [email protected]

תרמו לעמותה

עמותת נאמן פועלת יותר מ-25 שנה במתן תמיכה ועזרהלנפגעי השבץ המוחי ובני משפחותיהם על ידי בניית מערכי תמיכה, עזרה ומידע למיצוי זכויות ופיתוח שירותים בקהילה כדי לעזור להם לעמוד על הרגליים ולחזור לחיים טובים. עוסקת בקידום המניעה והטיפול המהיר והיעיל בשבץ מוחי כדי לצמצם את נזקיו.

פרטי חשבון הבנק לתרומה באמצעות העברה בנקאית

או

בואו להתנדב