קו התמיכה: 03-6022934

בשיתוף האגודה לזכויות החולה

מכיון ששבץ מוחי הוא אירוע בלתי צפוי ויחסית פתאומי, חשוב מאוד להכיר את מגוון התסמינים המוקדמים. בכל מקרה של ספק יש להזמין אמבולנס כדי להגיע במהירות לטיפול בבית החולים. טיפול מוקדם עשוי לשנות באופן דרמטי את תוצאות השבץ.

קמפיין זיהיתם סימן לשבץ מוחי כל דקה קובעת! הזמינו מיד אמבולנס

הסימנים העלולים להעיד על שבץ מוח הם

  • חולשה או שיתוק פתאומי של היד, הרגל, או הפנים, בצד אחד של הגוף
  • נימול והפרעת תחושה פתאומית בגפיים (כמו יד או רגל שנרדמה)
  • הפרעה פתאומית בדיבור או בהבנה (בלבול)
  • עיוות של שרירי הפנים
  • הפרעה פתאומית בשיווי משקל וחוסר יציבות
  • הפרעה פתאומית בראייה, ראייה כפולה, טשטוש ראייה וערפול
  • כאבי ראש חזקים פתאומיים וחריגים

אם אחד או יותר מהסימנים הופיעו, וגם אם חלפו, הזמינו מיד אמבולנס וציינו כבר בטלפון כי קיים חשד לאירוע מוחי.

ככלל, חלון ההזדמנויות למתן טיפול אפקטיבי לשבץ מוחי נמשך רק כ-4.5 שעות מרגע הופעת התסמינים. על-כן, חובה להגיע לבית החולים באופן מידי ובאמצעות אמבולנס.

הזמנת האמבולנס חשובה ועדיפה מהגעה עצמאית, שכן צוות האמבולנס ידווח על חשד לשבץ המוחי כבר בעת הנסיעה על מנת שחדר המיון וחדרי הבדיקות ייערכו לנפגע שבדרך ובמטרה לחסוך זמן. כמו-כן, ישנן בדיקות שניתן לבצע כבר באמבולנס.

לחולים שיגיעו בזמן ויאובחנו בשבץ איסכמי יינתן טיפול הממיס קרישי דם לווריד ((tPA או לחילופין, במקרים חריגים (כ-10% מהמקרים) יבוצע צנתור דחוף של כלי הדם החסום. טיפולים אלו נמצאו כמצילי חיים ומונעי נכות, וכמגדילים ב-30-50% את הסיכוי של החולה להישאר ללא מגבלה כלל או עם מגבלה מזערית בלבד.

במקרה בו מופיעים תסמיני שבץ מוחי, ניתן לבצע בדיקה מהירה הכוללת הצבת שלוש שאלות פשוטות לסיוע באבחון (לא פורמלי). אם התשובה לאחת השאלות שלילית הזמינו מיד אמבולנס וציינו שיש חשד לאירוע מוחי:

1. דברו

בקשו מהאדם המפגין סימני שבץ לומר “ברד ירד בדרום ספרד הערב”. 

האם שלט בקצב הדיבור והמילים בוטאו בבירור?

2. חייכו

בקשו מהחולה שיחייך.

האם הוא שולט בחיוך או שהפה עקום?

3. הרימו

בקשו מהחולה להרים שתי ידיים כלפי מעלה.

האם הרים את שתיהן יחד ובתיאום?

*אין הבדיקה מהווה תחליף לאבחון רפואי-מקצועי ומקיף, ותוצאותיה אינן יכולות להצביע בוודאות על קיומו או אי-קיומו של שבץ מוחי.

תרמו לעמותה

עמותת נאמן פועלת יותר מ-25 שנה במתן תמיכה ועזרהלנפגעי השבץ המוחי ובני משפחותיהם על ידי בניית מערכי תמיכה, עזרה ומידע למיצוי זכויות ופיתוח שירותים בקהילה כדי לעזור להם לעמוד על הרגליים ולחזור לחיים טובים. עוסקת בקידום המניעה והטיפול המהיר והיעיל בשבץ מוחי כדי לצמצם את נזקיו.

פרטי חשבון הבנק לתרומה באמצעות העברה בנקאית

או

בואו להתנדב