קו התמיכה: 03-6022934

בשיתוף האגודה לזכויות החולה

מהו מד סיכון לשבץ מוחי

מד הסיכון לשבץ הוא כלי ייחודי וקל לשימוש להערכת הסיכון האישי שלך לשבץ מוחי המסוגל לחשב את הסיכון שלך באמצעות הערכת סדרת גורמי סיכון כמו גיל, מין, אתניות, אורח חיים וגורמים בריאותיים אחרים המשפיעים ישירות על הסבירות שלך ללקות בשבץ מוחי. מד הסיכון תוכנן ככלי שיסייע לאנשים פרטיים ואנשי מקצוע בתחום הבריאות להפחית את הסיכון ואת שכיחות השבץ המוחי. 

מדד סיכון לשבץ הוא כלי הערכה להערכת הסיכון לשבץ מוחי במהלך 5 עד 10 השנים הבאות על סמך תשובותיך ל-20 שאלות. זהו כלי נהדר שיאפשר לך להעריך ולעקב בקביעות אחר הסיכון שלך לשבץ מוחי. 

מדוע כדאי לנתח את הסיכון באמצעות מד הסיכון של שבץ מוחי

שבץ מוחי ניתן למניעה ביותר מ-80% מהמקרים אם אנשים יהיו מודעים לגורמי הסיכון שלהם וכיצד לשלוט בהם. על ידי בחינת הסיכון האישי שלכם תוכלו להפחית את הסיכון שלכם לסבול מההשלכות הקשות של שבץ מוחי על בריאותכם ועל חייכם.

מה עליכם לעשות אם נראה שהסיכון גבוה או כשאתם מודאגים מהסיכון שלכם

המידע שנמסר באפליקציתStrokeriskometer אינו מיועד להוות ייעוץ רפואי או לשמש לאבחון. בשל צרכים פרטניים ייחודיים של כל מטופל והיסטוריה רפואית, עליכם להתייעץ עם הרופאים שלכם בכל חשש שיש לכם לגבי רמת הסיכון שלכם. הרופאים יעריכו את המידע לגבי מצבכם הספציפי ויסייעו לכם בהחלטות לגבי טיפול ו / או תרופות.

באיזו תדירות צריך לפקח על הסיכון לשבץ

אם הסיכון שלכם נמוך (זהה למישהו בגילך ומין שלך ללא גורמי סיכון נוספים), מומלץ לבחון מחדש את הסיכון על בסיס שנתי בהתאמה להערכות רפואיות אחרות; רצוי בשותפות עם הרופא/ה כדי שתוכלו לתעד את התוצאה שלכם בתיקים הרפואיים. מומלץ להעריך מחדש את הסיכון בכל פעם שמצבכם הבריאותי משתנה או שיש שינויים באורח חייכם (תזונה, פעילות גופנית, מצב עישון וכו’).

חשוב לזכור שלמרות שגם אם הסיכון הנוכחי שלכם לשבץ מוחי אינו מוגבר, עדיין קיימת אפשרות לפתח שבץ מוחי במהלך חייכם. כדי להוריד את הסיכון לפתח אירוע מוחי ולהישאר בקטגוריית הסיכון הנמוך יש לשמור על אורח חיים בריא.

אם הסיכון שלכם מוגבר, מומלץ להעריך מחדש את הסיכון שלכם לפחות כל חצי שנה ובכל פעם שמשתנה מצבכם הבריאותי או חלו שינויים באורח החיים שלכם (תזונה, פעילות גופנית, מצב עישון וכו’).

מידע על מד הסיכון

מד הסיכון לשבץ פותח על ידי פרופסור ולרי פייגין, מהמכון הלאומי של המוח של AUT. פרופ’ פייגין הוא מומחה מוביל בתחום מחקרי השבץ וקלינאי, מאושר על-ידי אוניברסיטת AUT, ארגון השבץ העולמי, הפדרציה העולמית לנוירולוגיה והאיגוד הבינלאומי לנוירולוגיה ואפידמיולוגיה. ה- Stroke Riskometer Pro מכיל הנחיות מוכרות בינלאומיות לניהול גורמי סיכון.

כיצד תוכלו להוריד את האפליקציות של Stroke Riskometer

מדד סיכון לשבץ ומדידת סיכון לשבץ זמינים גם ב- Apple App Store וגם ב- GooglePlay. לחצו כאן לפרטים על גרסת ה- iOS (בחינם) והשפות הזמינות הנוכחיות ולחצו כאן לגרסת ה- Pro והשפות הזמינות הנוכחיות.

בכל מקרה אין המחשבון מחליף את הצורך בהיוועצות עם רופא/ת המשפחה.

חשוב לציין שנפגעי שבץ נמצאים בסיכון מוגבר לשבץ מוחי נוסף שמחייב התאמת טיפול למניעה (שניונית) של שבץ חוזר. הסיכון לשבץ חוזר גבוה במיוחד בימים הראשונים לאחר השבץ הראשון, עוד בשלב האשפוז.

אנשים שעברו שבץ מוחי עלולים לפתח גם סיבוכים לבביים, לרבות הפרעות בקצב הלב והתקף לב – בעיקר בשלב החריף לאחר האירוע עוד בזמן האשפוז בבית החולים. יצוין כי להתקפי לב ושבץ מוחי גורמי סיכון משותפים, ובעיקר התפתחות טרשת עורקים שמובילה לקריש דם. מסיבה זו נפגעי שבץ עוברים לרוב ניטור לפעילות הלב.

לאחר שבץ מוחי איסכמי קיים סיכון לפתח עוד במהלך האשפוז דימום מוחי באזור האוטם. הסיכון גבוה יותר באוטמים המערבים את קליפת המוח, ובקרב נפגעי שבץ שטופלו בתרופה tPA להמסת קריש בכלי דם למוח. לאיתור סיכון זה מבוצע הליך מתן התרופה תחת הדמיה, ובהמשך יש צורך לשוב על ההדמיה יממה לאחר הטיפול.

תרמו לעמותה

עמותת נאמן פועלת יותר מ-25 שנה במתן תמיכה ועזרהלנפגעי השבץ המוחי ובני משפחותיהם על ידי בניית מערכי תמיכה, עזרה ומידע למיצוי זכויות ופיתוח שירותים בקהילה כדי לעזור להם לעמוד על הרגליים ולחזור לחיים טובים. עוסקת בקידום המניעה והטיפול המהיר והיעיל בשבץ מוחי כדי לצמצם את נזקיו.

פרטי חשבון הבנק לתרומה באמצעות העברה בנקאית

או

בואו להתנדב