קו התמיכה: 03-6022934

בשיתוף האגודה לזכויות החולה

תהליך החזרה הביתה אינו חזרה לחיים הקודמים, אלא לתחילתם של חיים חדשים. במקרים רבים החזרה מחייבת נקיטת פעולות רבות  להתאמת הבית למצב החדש. מומלץ שעוד לפני החזרה הביתה, עוד בטרם קבלת מכתב השחרור, תתייעצו עם עו”ס המחלקה לגבי התהליך אותו יש ליישם, בדגש על הנגשת הבית וזכאות לקבלת ציוד שיקומי כדי להקל את ההסתגלות לשלב הבא של החיים.

 

הערכות לקראת החזרה הביתה לאחר שיקום ואישפוז

לשבץ המוחי השלכות שונות על מצבו התפקודי והרגשי של כל אדם שלעיתים ישנו את חייו. מומלץ כבר בשלבים הראשונים של השיקום להתייעץ עם עו”ס המחלקה לבדיקת הזכויות הרפואיות והכלכליות בקהילה ודרכי מימושן כדי להתכונן מראש לשלב זה.

נושאים שחשוב לתת עליהם את הדעת:

  1. לקראת סיום תהליך השיקום ולקראת החזרה הביתה ולקהילה יערוך הצוות הרב מקצועי הערכה וסיכום של תוצאות התהליך השיקומי, יגבש המלצות להמשך טיפול וידריך את המטופל ומשפחתו לגבי צרכיו במצב החדש. סיכום התהליך יתועד בכתב והעתק יינתן למשפחה.
  2. על מכתב השחרור לכלול סיכום הרפואי המפרט את מצבו הרפואי של המטופל, הערכת יכולותיו התפקודיות, יכולתו לחזרה לנהיגה והמלצות להמשך טיפול ושיקום בקהילה, כולל הערכה נוירופסיכולוגית במידת הצורך. לקריאה נוספת קראו בעמוד חזרה לנהיגה.
  3. קבלת הדרכה לגבי המשך טיפול רפואי, שיקומי, צורך וצורת עזרה בבית, עקרונות חזרה לתפקוד אופטימלי במשפחה וחברה והתאמת אורח חיים בריא
  4. פניה למוסד הביטוח הלאומי לבדיקת זכאות לגמלאות. מומלץ לפנות לעו”ס של המחלקה בעזרה למילוי הטפסים הרלוונטיים. בחלק מבתי החולים ניתן לפנות לנציגי הביטוח הלאומי הנמצאים בבית החולים. משפחות הקשישים יכולים לפנות ליחידות “סגולה” עוד על יחידות סגולה קראו כאן של המשרד לשוויון חברתי הנמצאים בכל בית חולים. לקריאה נוספת קראו בעמוד נכות כללית וקצבאות הביטוח הלאומי.
    לקריאה נוספת קראו בעמוד נכות כללית וקצבאות הביטוח הלאומי
  5. היערכות להעסקת מטפל/ מעבר למוסד: התייחסות מפורשת לרמת ההשגחה הנדרשת, כמו: השגחה צמודה למטופלים, או עזרה של מספר שעות ביום. מומלץ להתחיל את התהליך הבירוקרטי כמה שיותר מוקדם בשלב האשפוז ולא לחכות לשלב החזרה הביתה. לקריאה נוספת קראו בעמוד העסקת עובד זר בפרק זכויות. הגשת בקשה להשתתפות של משרד הבריאות במימון השהייה במוסד במידת הצורך.
    לקריאה נוספת קראו בעמוד העסקת עובד זר בפרק זכויות
  6. התאמת הבית והציוד: יש לוודא שהבית מוכן לקליטת המטופל. לפעמים צריך לעשות התאמות שונות בבית, כמו למשל – הרחבת המעברים והכניסות לחדרים כך שכיסא גלגלים יוכל לעבור, החלפת אמבטיה במקלחון, התקנת ידיות אחיזה וכו’. ניתן לקרוא עוד בנושא בעמוד היערכות הבית, וטיפים והמלצות לציוד מותאם לבית.
    ניתן לקרוא עוד בנושא בעמוד היערכות הבית, וטיפים והמלצות לציוד מותאם לבית
  7. הכנת והתאמת אביזרי עזר: כגון כיסא גלגלים, כיסא רחצה, מנוף, בלון חמצן על פי המלצת הצוות הרפואי. לרוב ניתן לשכור את הציוד מארגונים כמו “יד שרה” או “עזר מציון”. במידה וצריך לרכוש ציוד כזה ניתן להיעזר בעו”ס המחלקה שיפנה אתכם לבקש השתתפות של משרד הבריאות במימון. ניתן לקרוא עוד בעמוד סיוע בקבלת ציוד שיקומי.
    ניתן לקרוא עוד בעמוד סיוע בקבלת ציוד שיקומי
  8. הנחיות להמשך שיקום תעסוקתי וחזרה לעבודה והפניה לרופא תעסוקה. חזרה לעבודה.
    ניתן לקרוא עוד בעמוד על שיקום מקצועי ושיקום תעסוקתי
  9. הוצאת אישור לאפוטרופוס במידת הצורך. ניתן לקרא עוד בנושא בעמוד אפוטרופוס וייפוי כוח.
    ניתן לקרא עוד בנושא בעמוד אפוטרופוס וייפוי כוח

במידת הצורך ניתן לבקש עזרה מגורמים בקהילה:

  • עו”ס קופ”ח–  לסיוע בנושא התרופות, ליווי רגשי והתארגנות בבית ובקהילה.
  • עו”ס רווחה– לשירותי הרווחה בקהילה אפשרויות הסיוע שונים כגון: שירות מתנדבים למטופל או לסיוע לילדיו, ארוחות חמות, סיוע ברכישת מוצרים, מועדונים חברתיים ועוד

אודות הסיוע להתאמת הבית

אנשים מוגבלים בתנועה יכולים לקבל סיוע בהתאמת דירתם ודרכי הגישה לדירה. שיפור תנאי הדיור למוגבלים בתנועה מתבצע באמצעות ועדה משותפת למשרד הבריאות ולמשרד השיכון.

מטרת הוועדה היא לסייע לכם בהתאמת דירת המגורים שלכם ודרכי הגישה אליה בעקבות מחלה או פגיעה במערכת המוטורית, אשר מחייבות את שינוי התנאים.
המוגבלות נקבעת על-ידי מוסד רפואי מוכר: קופות החולים, בית חולים ומסגרות שיקומיות.

הסיוע ניתן כשילוב של מענק והלוואה או כהלוואה בלבד, בהתאם לכל מקרה.
יש לציין שלדיירי הדיור הציבורי ניתן מענק מלא.

  • סיוע עד 65,000 ש”ח ניתן עבור שינויים פנימיים או חיצוניים בדירה.
  • סיוע עד 130,000 ש”ח ניתן לצורך התקנת מעלון.

מהם סוגי ההתאמות הניתנות

הוועדה מסייעת במימון ביצוע שינויי פנים וחוץ בדירה:

  • שינויי פנים:  התאמת פנים הדירה לניידות בכיסא גלגלים, או כל  אביזר עזר, כמו: הליכונים, פרוטזות וכדומה.
  • שינויי חוץ: התאמת דרכי הגישה לדירת המבקש, כמו: שביל גישה, רמפה, מעקות ומעלונים.
  • התקנת מעלון: לאנשים נכים, הרתוקים לכיסאות גלגלים.

למי ניתן הסיוע

הסיוע ניתן לאנשים הגרים באחת מהאפשרויות הבאות ועונים על תנאי הזכאות כפי שמופיעים בהמשך:

  • דירה בבעלותם 
  • דירה בדמי מפתח
  • דירה בשכירות בשיכון ציבורי 
  • דירה בקיבוץ או במושב
  • דירה של קרוב משפחה באחת מהדרגות הבאות: בן/בת, אב, אם, אח/ות, סבא, סבתא, נכד/ה

מי זכאי לסיוע

אם דירתכם והכנסתכם מזכה כפי שנקבע בנוהל הסיוע של משרד הבינוי והשיכון, ובנוסף אם אתם עומדים באחד או יותר מהתנאים הבאים:

  • תנועתכם או תפקודכם מוגבלים עקב השבץ המוחי: מרותקים לכיסא גלגלים, מתהלכים בעזרת פרוטזות, מכשירים, קביים וכדומה. מידת המוגבלות נקבעת על-ידי מוסד רפואי מוכר: בתי-חולים, קופות החולים ומסגרות שיקומיות ממשלתיות.
  • אם קיבלתם בעבר סיוע במסגרת זו אך חלה הרעה במצב בריאותכם ויש צורך בהתאמת הדירה מחדש עפ”י המלצת עובד שיקום.
  • לדעת הוועדה יש הכרח בשינוי מקום מגורים בעקבות שינוי מקום עבודה.
  • סיוע להתקנת מעלון יינתן לבית בו התגוררתם לפני היותכם מרתוקים לכיסא גלגלים, ורק אם זהו הפתרון הבלעדי לבית זה.

לפירוט תנאי הזכאות בנוהל משרד הבינוי והשיכון לחצו וקראו כאן.

מי אינו זכאי לסיוע של הוועדה

  • מי שבבעלותו יותר מדירה אחת בעת הגשת הבקשה.
  • נכי צה”ל שהוכרו על-ידי משרד הביטחון.
  • נפגעי תאונות עבודה ונפגעי פעולות איבה, שהוכרו על-ידי המוסד לביטוח לאומי
  • נפגעי תאונות דרכים.
  • מי שמתגורר בדירה בשכירות חודשית פרטית. 
  • מי שדירתו הותאמה לפני הגשת הבקשה, אלא אם חלה החמרה במצבו.
  • במקרה של מעלון – לא יינתן סיוע להתקנת מעלון בדירה חדשה, במידה והמבקש היה מרותק לכיסא גלגלים קודם למעבר לדירה החדשה.
  • מי שבבעלותו דירה ומבקש התאמת דירה של קרוב משפחה.
  • לא ניתן סיוע להרחבת דירה ולבנייה עצמית.

כיצד מתבצע התהליך

  • ראשית עליכם לפנות לרופא המשפחה בקופת החולים. הרופא ישלח הפניה בנושא אל היחידה להמשך טיפול בקופת החולים, שתתאם מולכם ביקור בית של מרפא בעיסוק או עובד שיקום מוסמך לעניין. בתום הביקור תוכלו לקבל את דו”ח המרפאה בעיסוק על פי נוחותכם, בדואר רגיל, אלקטרוני או לאסוף אותו ידנית
  • בשלב זה עליכם לפנות לקבלן להצעת מחיר לשינויים הנדרשים בתאם לדו”ח המרפאה בעיסוק, במקרה של מעלון או מעלית, חובה לצריף שתי הצעות מחיר , ובמידת הצורך יש לקבל היתר בניה כחוק.
  • הגשת הבקשה באמצעות טופס מקוון, אליו ניתן להכנס דרך מערכת ההזדהות הממשלתית (הסבר לאופן הרישום במערכת). יש לצרף לטופס את המסמכים הנדרשים האחרים המצורפים בהמשך. מי שאינו יכול למלא את הטופס המקוון יכול לפנות לעובדת סוציאלית בלשכת הבריאות ולבקש ליצור איתו קשר. יש לצרף לבקשה את התוכנית של המרפאה בעיסוק. (רשימת לשכות הבריאות)
  • עם המצאת המסמכים הנדרשים האחרים המפורטים בהמשך, תועבר הפנייה למשרד השיכון באמצעות העובדת הסוציאלית במחלקה למחלות ממושכות בלשכת הבריאות.
  •  הוועדה הבין-משרדית מתכנסת אחת לחודש וקובעת את גובה הסיוע ומרכיביו (מענק והלוואה או הלוואה בלבד).
  • תעודת זכאות מונפקת על-ידי משרד השיכון ומועברת אליכם.
  • אם נמצאתם זכאים תקבלו מחצית הסכום תוך 15 ימי עבודה לחשבון הבנק, ואת היתרה לאחר הצגת אישור של המרפאה בעיסוק שהשיפוץ בוצע לפי המפרט. אם תדרשו גם להלוואה, עליכם לפנות לבנק למשכנתאות ולפתוח תיק הלוואה. מחצית מההלוואה תשוחרר לכם בסוף התהליך מול הבנק, ומחצית לאחר סיום השיפוץ ואישור המרפאה בעיסוק שהשיפוץ בוצע לפי המפרט.
  • לאחר השלמת עבודות ההתאמה, יש לתאם ביקור בית חוזר עם המרפאה בעיסוק לאישור ביצוע העבודות. יש להשלים את התאמת הדירה תוך שישה חודשים מקבלת האישור
  • העובדת הסוציאלית מלווה את הפונים עד להשלמת התהליך.

הערות חשובות

  • חשוב לציין כי התהליך בכללותו, מפניה ראשונית ועד קבלת תעודת הזכאות, דורש זמן, תלוי בגורמים רבים ועלול להתארך.
  • על דיירי השיכון הציבורי להפנות את הבקשה ישירות למשרד השיכון. אין צורך בהמצאת אישורי הכנסה. דו”ח ההמלצה לשינויים ישלח על-ידי המרפא/ה בעיסוק ישירות לחברה המשכנת. 
  • במקרים מיוחדים המחייבים ביצוע מוקדם של השינויים, יש לפנות טרם תחילת ביצוע השינויים לעובדת הסוציאלית בלשכת הבריאות, אשר תבדוק ותיתן את אישורה בתיאום עם משרד השיכון. האישור לביצוע מוקדם אינו מהווה התחייבות לקבלת הסיוע.

מהם המסמכים הנדרשים לקבלת השירות

  1. טופס בקשת סיוע אפשר למלא באופן מקוון, או  לקבל מהעובדת הסוציאלית בלשכת הבריאות.
  2. טופס רפואי תפקודי – טופס מלא וחתום על-ידי הרופא והאחות במוסד רפואי בו מטופל המבקש.
  3. דו”ח מרפאה בעיסוק – המלצת מרפאה בעיסוק בצירוף תוכנית מצב הנגישות לפני השינוי ואחריו.
  4. הצעת מחיר – הצעת מחיר מעודכנת (עד 3 חדשים) מקבלן מורשה – בהתאם לדו”ח ההמלצה לשינויים של מרפא בעיסוק ובאישורו. מציאת הקבלן היא באחריות המבקש. הצעת המחיר צריכה לכלול מחיר, מידות וכמויות והיא צריכה להיות חתומה על ידי המרפאה בעיסוק. אם הסכום מעל 45000 ש”  יש להגיש הצעה רק מקבלן רשום בפנקס הקבלנים בענף 131. אם השיפוץ המבוקש הינו מעלון, יש להמציא שתי הצעות מחיר מחברות בעלות תו תקן ולהגיש אישור על ריתוק לכיסא גלגלים באופן מלא.
    1. לקשיש – אישור משרד הבריאות להשתתפות ברכישת כסא גלגלים.
    2. מי שאינו קשיש – פרוטוקול ועדת הניידות האחרונה המעיד על רתיקות לכיסא גלגלים ועל מוגבלות בניידות לצמיתות של 80% לפחות.
    3. אישור מהרשות המקומית או היתר בניה – במקרה של רמפה, גשר, מעלון ומעלית יש צורך באישור.
    4. צילומי תעודת הזהות וספח – של כל המתגוררים בבית. נדרש רק במילוי טופס ידני על ידי עובדים סוציאליים בלשכות הבריאות, אין צורך בטופס המקוון להגיש צילומי תעודות זהות.
    5. אישורי הכנסה – אישורי הכנסה של שלושת החודשים שקדמו לתאריך הבקשה של כל בני המשפחה המתגוררים בדירה כולל: תדפיסי בנק, קצבאות, משכורת/ פנסיה וכל הכנסה נוספת. אם המבקש גר בדיור ציבורי או בקיבוץ שיתופי אין צורך באישורי הכנסה.
    6. אישור על זכויות בדירה  – אישור מהטאבו או חוזה או אישור מן הרשומת המקומית או תצלום תשלום ארנונה, כולל מספר גו’ וחלקה. 
    7. חסרי דיור – המבקשים סיוע להתאמה בדירה של קרוב משפחה מדרגה ראשונה יצרפו התחייבות לפיה לא יהיו רשאים במהלך 4 שנים מיום קבלת הסיוע לבחון זכאות לדירה בשיכון הציבורי.
    8. פרטי חשבון בנק אליו יועבר הסיוע
    9. מסמכים נוספים שידרשו על-ידי הוועדה.

קישורים רלוונטיים

תרמו לעמותה

עמותת נאמן פועלת יותר מ-25 שנה במתן תמיכה ועזרהלנפגעי השבץ המוחי ובני משפחותיהם על ידי בניית מערכי תמיכה, עזרה ומידע למיצוי זכויות ופיתוח שירותים בקהילה כדי לעזור להם לעמוד על הרגליים ולחזור לחיים טובים. עוסקת בקידום המניעה והטיפול המהיר והיעיל בשבץ מוחי כדי לצמצם את נזקיו.

פרטי חשבון הבנק לתרומה באמצעות העברה בנקאית

או

בואו להתנדב