קו התמיכה: 03-6022934

בשיתוף האגודה לזכויות החולה

הייתם מאמינים אם היו מספרים לכם שעל ידי שמיעת הקול שלכם אפשר יהיה להציל את החיים שלכם? זה נשמע כמו מדע בדיוני, אבל עם הטכנולוגיה המתקדמת במהירות, ובעיקר עם היכולות של בינה מלאכותית, זו בדיוק המטרה של חברת הסטארט אפ “פרסיב”.

“הרעיון הגיע ממחקר שעשינו, ד”ר אילה בלוך, פסיכולוגית שיקומית ונוירופסיכולוגית, ומנכ”לית המכון הלאומי לשיקום נוירופסיכולוגי ואני” מספרת ד”ר שרי מריל, נוירופסיכולוגית שעוסקת במחקר במכון.

ספרות המחקר והניסיון הקליני  מראים על הקשר בין שבץ מוחי להפרעות בדיבור וממנה עולה שהפרעת דיבור כמו דיבור מבולבל, או קושי בהפקת דיבור הוא אחד הסימפטומים המרכזיים בהרבה מקרי שבץ.

אחד האתגרים החשובים בשבץ מוחי הוא הגילוי המוקדם. ברב מקרי השבץ, לרופאים יש חלון הזדמנויות של כארבע וחצי שעות בלבד לאבחן את המצב ולספק טיפול כדי למנוע מוות או נכות קשה. לכן חשוב מאוד לאבחן שבץ מוחי כמה שיותר מהר. גילוי בזמן של מצבים העלולים להעיד על שבץ מוחי, ללא בדיקות מורכבות על ידי שמיעת קולו של המטופל בלבד, יוכל לקצר באופן משמעותי את הדרך לטיפול יעיל.

“פגיעות בדיבור כתוצאה משבץ מוחי נובעות הרבה פעמים מפגיעה ישירה באזורי המח ששולטים בשפה או מפגיעה באזורים מוטוריים ששולטים באיברים שעוזרים לנו לדבר. למשל, פגיעה בסימטריה של תנועת הלסתות או הלשון, מקשים על דיבור” מסבירה ד”ר מריל. אבל זה לא הכל… “אנחנו יודעים היום שמעבר למערכות השפה, רב היכולות המוחיות שלנו – לדוגמה קשב, זיכרון, תפקודים ניהוליים וזמן עיבוד – מעורבות בהפקת דיבור ושפה. זו אחת המיומנויות האנושיות שמערבת מספר רב של גורמים מוחיים, ולכן ההערכה שלנו היא ששבץ גורם לביטויים עדינים יותר של פגיעה ביכולת הדיבור, שאפשר יהיה לזהות על ידי שימוש בבינה מלאכותית”.

כדי להוציא את התוכנית שלהם לפועל, פרסיב בונה מערכת שיכולה ללמוד את הדקויות של שינויים בקול ובהפקת שפה, ולתת אינדיקציה ראשונית שהאדם שמדבר נמצא בעיצומו של שבץ מוחי וזקוק לטיפול ועזרה מידיים.

הטכנולוגיה מבוססת על סוג של “חוכמת המונים” – מערכת הבינה המלאכותית צריכה “לשמוע” עשרות אלפי דגימות קול של אנשים בזמן שבץ מוחי, כאלה שחוו שבץ מוחי בעבר וגם אנשים בריאים, כדי ללמוד את הניואנסים שאמורים להדליק אצלה נורה אדומה ולהגיד – קיים סיכוי גבוה שהאדם הזה חווה שבץ מוחי.

“כרגע אנחנו נמצאים בשלב הקריטי של איסוף דגימות הקול. אנחנו עובדים מול גורמים רפואיים ושיקומיים שונים לקבל דגימות קול של מטופלים בשלבים שונים, אבל כדי לעשות את העבודה בצורה הטובה ביותר, נצטרך כמות גדולה מאוד של דגימות קול, וכאן אנחנו צריכים את עזרת הציבור” אומרת ד”ר מריל.

“הקמנו שאלון מקוון שאליו יוכלו אנשים להיכנס ולתרום דגימת קול אנונימית. התהליך פשוט וקל, לוקח כמה דקות, והשתתפות בו תהווה תרומה משמעותית ליכולת שלנו לפתח את הטכנולוגיה הזאת ובהמשך להציל חיים. אנחנו מחפשים אנשים שחוו שבץ מוחי בעבר, או לחילופין, אנשים בריאים מעל גיל 40,  שיסכימו להיכנס למערכת ולתרום לנו את דגימת הקול שלהם”.

מתברר שכמה דקות של הקלטה, ודגימת קול אנונימית שלכם, יוכלו בעתיד להציל אנשים ממוות ונכות. אם אתם רוצים להשתתף במיזם הזה, ולתרום את דגימת הקול שלכם, הכנסו עכשיו ללינק על פי השפה שנוחה לכם :

https://perceiveapp.health/he עברית

https://perceiveapp.health/ar ערבית

https://perceiveapp.health/ru רוסית

https://perceiveapp.health/  אנגלית

תרמו לעמותה

עמותת נאמן פועלת יותר מ-25 שנה במתן תמיכה ועזרהלנפגעי השבץ המוחי ובני משפחותיהם על ידי בניית מערכי תמיכה, עזרה ומידע למיצוי זכויות ופיתוח שירותים בקהילה כדי לעזור להם לעמוד על הרגליים ולחזור לחיים טובים. עוסקת בקידום המניעה והטיפול המהיר והיעיל בשבץ מוחי כדי לצמצם את נזקיו.

פרטי חשבון הבנק לתרומה באמצעות העברה בנקאית

או

בואו להתנדב