קו התמיכה: 03-6022934

בשיתוף האגודה לזכויות החולה

כשמדברים על שבץ מוחי, אנשים צעירים חושבים בדרך כלל שאין זה קשור אליהם. שבץ מוחי נתפס כמו אירוע בריאותי של אנשים מבוגרים מאוד, ובאמת, רוב מי שלוקים בשבץ מוחי, הם אנשים מבוגרים. אבל מתוך 20 אלף אנשים שחווים שבץ מוחי בשנה, כ- 2000 הם צעירים מתחת לגיל 50. אלה אינם מספרים קטנים, בעיקר אם זה קורה בסביבה שלכם.

החיים לאחר שבץ מוחי בגיל צעיר מציפים את המטופל באתגרים חדשים.. כל אדם חווה באופן שונה את השלכות האירוע המוחי, תלוי במיקום השבץ במוח, במידת הפגיעה בתפקוד, ובמנגנוני התמיכה שלרשותו.

נינה גמזולטובה, שעברה שבץ מוחי בגיל 35 מספרת:

“כשהגעתי לשיקום, הבנתי שאני צריכה להחזיר לעצמי את השליטה. הרופאה אמרה לי – את צריכה להיות עסוקה רק בלהשתקם, וזו הייתה תחושה מוזרה, כאישה עובדת ואימא ל- 3 ילדים, לשים את עצמי פתאום במרכז. למזלי, דן בעלי, היה שם בשבילי ואמר – את תתעסקי בשיקום, הבית והילדים עלי. ובזה התמקדתי. רק רציתי לחזור להיות מי שהייתי, לחזור להיות עם הילדים, שלי, לבשל, לכבס. כל הדברים הטריוויאליים האלו, שהם תמיד מטלות, הפכו להיות החלום שלי, ומה שהחזיק אותי”

לפעמים לוקים השבץ מוחי קל בלי השלכות משמעותיות על החיים, וחוזרים לתפקד. אבל השבץ המוחי יכול גם לשנות את כל מהלך החיים הרגיל. השפעתו אינה כוללת רק מגבלה פיסית כמו שיתוק בחצי גוף, או קשיים בדיבור. לשבץ המוחי עלולות להיות השלכות קוגניטיביות ונפשיות: השפעה על יכולת וחדות החשיבה ושלהן אדם זקוק בעבודה; התמודדות עם קשיים נפשיים כמו דיכאון, וחרדה, ותחושת בדידות קשה. לעיתים אף מופיעים שינויי אישיות והתנהגות. אנשים יכולים להיהפך לאימפולסיביים יותר, לחוות החמרה בהפרעות קשב וריכוז, ירידה במוטיבציה להשתתף בחיי עבודה ומשפחה, או רגשנות יתר כל אלה קורים אל מול העובדות שיש עדיין בבית ילדים שצריך להיות להם להורה מתפקד, שבן זוג מקבל תפקיד חדש כמטפל, ושיש לשמור על הפרנסה..

לעיתים קרובות האבחון של שבץ מוחי בקרב צעירים מתעכב. הסיבה לכך היא שהמודעות לעובדה שגם צעירים יכולים ללקות בשבץ מוחי הינה נמוכה. מכיוון שהשעות הראשונות שבהן אדם לוקה בשבץ מוחי הן משמעותיות ביותר, עיכוב באבחון הינו חסם חשוב לטיפול.

הקשיים הייחודיים, השיקום המורכב, הצורך להמשיך לתפקד בסביבה של משפחה עם ילדים, במקום עבודה, עם הורים מבוגרים ועוד, מעלים צרכים שונים אצל ניצולי השבץ המוחי הצעירים., הקושי העיקרי הוא למצוא את קבוצת השווים, מישהו שיבין את מה שהם עוברים, את החוויות הייחודיות במצב הזה, את הכמיהה שלהם לקבל חיזוקים ותקווה ממי שכבר היה שם, ולאמפטיה והבנה ממי שעדיין נמצא בתהליך.

כדי לענות על הצורך הזה הקימה עמותת נאמן לפני מספר חודשים קהילה וירטואלית בשם שבצעיר עבור אנשים צעירים מתחת לגיל 55 שלקו בשבץ מוחי. הקהילה פועלת ומונה כבר למעלה מ- 100 משתתפים וממשיכה לצבור תאוצה רבה.

הקהילה מעניקה למשתתפים הזדמנות להכיר אנשים דומים להם. היא מהווה מקום שבו הם יכולים להתבטא בחופשיות, לשתף בפחדים ובקשיים הנובעים מהתמודדות עם השלכות השבץ על חייהם, להתייעץ, ללמוד, לבכות, לשחרר תסכולים ובעיקר, לשאוב כוח והשראה מאלו שהיו שם והצליחו לשקם את חייהם, ולקבל ולשתף במידע רלוונטי וחשוב לניהול המסע לשיקום החיים אחרי השבץ

תרמו לעמותה

עמותת נאמן פועלת יותר מ-25 שנה במתן תמיכה ועזרהלנפגעי השבץ המוחי ובני משפחותיהם על ידי בניית מערכי תמיכה, עזרה ומידע למיצוי זכויות ופיתוח שירותים בקהילה כדי לעזור להם לעמוד על הרגליים ולחזור לחיים טובים. עוסקת בקידום המניעה והטיפול המהיר והיעיל בשבץ מוחי כדי לצמצם את נזקיו.

פרטי חשבון הבנק לתרומה באמצעות העברה בנקאית

או

בואו להתנדב