קו התמיכה: 03-6022934

בשיתוף האגודה לזכויות החולה

ישנם מספר גורמי סיכון עיקריים לשבץ, הסבר מורחב על כל אחד בהמשך:

יתר לחץ דם

70% מהלוקים בשבץ מוחי סובלים מיתר לחץ דם, על-כן הוא נחשב לגורם סיכון עיקרי. ליתר לחץ דם אין כל תסמינים וניתן לזהות אותו רק באמצעות מדידה של לחץ הדם אצל הרופא/ה או בבית. ככל שלחץ הדם עולה – כך גדל הסיכון ללקות בשבץ מוח,  ולהיפך: ירידה של 6 מ”מ/כספית בערכי לחץ הדם הדיאסטוליים (הערך הנמוך מבין הערכים של בדיקה) מביאה לירידה של לא פחות מ-40% בסיכון ללקות בשבץ מוח.

מדידה סדירה של ערכי לחץ הדם, מעקב אחריו ואיזונו המוקפד, חשובים עבור כל אחד לצורך מניעת שבץ מוחי.

באוכלוסיות המוגדרות בסיכון גבוה יותר, איזון לחץ הדם הוא קריטי במיוחד. אוכלוסיות אלו הן: הסובלים מהשמנת יתר, חולי סוכרת, צרכני אלכוהול, אנשים שאינם מבצעים פעילות גופנית ואנשים שלהם היסטוריה של לחץ הדם גבוה.

לחץ הדם הסיסטולי המומלץ הינו נמוך מ-140 מ”מ כספית, ונמוך מ-130 מ”מ כספית בקרב חולי סוכרת.

פרפור פרוזדורים

פרפור פרוזדורים היא הפרעת קצב הלב השכיחה ביותר, ושכיחותה עולה עם הגיל. שכיחותו של פרפור פרוזדורים נמוכה מ-1% בקרב אנשים מתחת לגיל 60, ומגיע כמעט ל-10% בקרב אנשים מעל גיל 80. פרפור פרוזדורים מתפתח בדרך כלל אצל מטופלים שסובלים מבעיות לב אחרות כמו אי-ספיקת לב, מחלת מסתמים או טרשת העורקים הכליליים. הפרעת קצב הלב מאטה את זרימת הדם בין העליות לחדרי הלב. דם שאינו זורם באופן תקין, נוטה להיקרש ולגרום לקריש דם, שעלול להיסחף עם זרם הדם למוח ולגרום לשבץ מוחי תסחיפי.

מטופלים שסובלים מפרפור פרוזדורים נמצאים בסיכון גבוה פי 5-6 ללקות בשבץ מוחי, בהשוואה לאוכלוסייה עם קצב לב תקין. את הפרפור ניתן לאבחן באמצעות בדיקות לא פולשניות, כגון א.ק.ג.

פרפור פרוזדורים מאופיין, לרוב, בהסתמך על דפוס הופעתו לאורך זמן:

  • פרפור פרוזדורים נשנה: שני אירועים של פרפור פרוזדורים או יותר
  • פרפור פרוזדורים התקפי (paroxysmal): אירועים החולפים באופן ספונטני תוך 7 ימים
  • פרפור פרוזדורים מתמשך: דרוש היפוך קצב באמצעות תרופות או הלם חשמלי על מנת לטפל בהפרעת הקצב
  • פרפור פרוזדורים כרוני: פרפור פרוזדורים מתמשך למרות קבלת טיפול נגד פרפור פרוזדורים, או כאשר היפוך קצב אינו מתאים

פרפור פרוזדורים התקפי ומתמשך מסווגים כפרפור פרוזדורים נשנה בהסתמך על דפוס הפרעת הקצב.

באמצעות מילוי שאלון קצר תוכלו להעריך את רמת הסיכון שלכם להפרעת קצבה לב הנקראת “פרפור פרוזדורים” המהווה גורם סיכון משמעותי לשבץ מוחי. נתוני השאלון ישוקללו ותוגדר דרגת הסיכון שלכם להימצאות פרפור פרוזדורים. במידה ותימצאו בסיכון מתאים תוכלו להשתתף בתהליך אבחון הכולל שימוש במכשיר לניטור וזיהוי הפרעות קצב שישלח עד הבית.

לשאלון הקצר

סוכרת

אירועים מוחיים שכיחים פי 4 בקרב חולי סוכרת (בין אם סוכרת סוג 1 התלויה באינסולין ובין אם סוכרת סוג 2 הנפוצה יותר) בהשוואה לכלל האוכלוסייה. מחלה זו עלולה להופיע ללא סימפטומים משמעותיים, וניתן לאתרה בבדיקת דם פשוטה בקופת חולים. סוכרת שאינה מאוזנת עלולה לגרום לחסימה בכלי הדם הקטנים באיברי הגוף השונים כמו מעיים וכליות ולחסימת כלי דם במוח המובילים לשבץ מוחי.

רמת שומנים גבוהה בדם

רמות השומנים, או הכולסטרול, בדם מהוות גורם סיכון משמעותי לשבץ מוחי. על-כן חשוב במיוחד להקפיד על רמות נמוכות של ה”כולסטרול רע” (LDL), ועל רמות גבוהות ככל הניתן של ה”כולסטרול טוב” (HDL). חשוב לוודא כי רמת הכולסטרול הכוללת בדם לא תעלה על 190 מיליגרם לדציליטר. תקרת ה- LDL המומלצת: 100 מ”ג/ד”ל למטופלים בריאים; פחות מ-100 מ”ג/ד”ל אצל אנשים בעלי גורמי סיכון; ופחות מ-70 מ”ג/ד”ל למי שכבר עבר צנתור טיפולי, התקף לב או שבץ מוחי.

עישון

העישון מהווה זרז להתפתחות טרשת עורקים ולהעלאת רמות גורמי הקרישה בדם, ואף מקדם את הנזק הנוצר בדופן כלי הדם במוח. נמצא קשר בין עישון לשבץ מוחי ועוד מחלות רבות ועל כן מומלץ להפסיק לעשן – עכשיו!

שתייה מופרזת של אלכוהול

בתחום צריכת האלכוהול יש להבין בין שני כיוונים מנוגדים: שתייה מופרזת של אלכוהול מהווה גורם סיכון לשבץ איסכמי וגם לדימום תוך מוחי. מנגד, לשתיית אלכוהול בדגש על יין אדום בכמויות קטנות, ישנה דווקא השפעה מגינה מפני שבץ איסכמי.

עודף משקל

הסיכון ללקות בשבץ מוחי גבוה יותר בקרב אנשים בעלי עודף משקל. הסיכון הגבוה ביותר קיים בקרב אלו הנוטים להשמנה במרכז הגוף, צורת השמנה הקרויה “השמנה בטנית”. מחקרים מצאו כי חלק מגורמי הסיכון קשורים זה בזה: השמנת יתר מובילה לרמות שומנים גבוהות בדם, יתר לחץ דם, ועמידות הגוף לאינסולין – עד להתפתחותה של מחלת סוכרת המבוגרים (סוכרת מסוג 2). מכלול התופעות שצוינו נקרא “תסמונת מטאבולית”. מאידך, ירידה במשקל של 5% עד 10% בלבד עשויה להביא לירידה של 30% בשומן הבטני ובכך לשיפור משמעותי בפרופיל הסיכון לחלות במחלת לב וכלי דם ובשבץ מוחי.

להלן הרצאתו של פרופ’ נתן בורנשטיין על הגורמים לשבץ מוחי ולדרכי מניעה:

מחלת פברי

מחלת פברי (Fabry Disease) היא מחלה תורשתית הנגרמת בשל חוסר באנזים הקרוי אלפא גלקטוזידאז A הגורם להצטברות חומר שומני–סוכרי בשם GB3 בסוגים שונים של תאים בגוף, כגון כלי דם קטנים, עצבים, כליות, תאי שריר לב ומוח, באופן שפוגע בתפקודם התקין של איברים אלה.

המחלה קשורה לליקוי בגן הנמצא על כרומוזום X, שהוא אחד מכרומוזומי המין. לנשים יש שני כרומוזומי X, ועל כן הן יכולות להיות נשאיות, ללא ביטוי של המחלה.

אחד הסיבוכים העיקרים של פברי הם התקפים איסכמיים חולפים ושבץ מוחי שכיחים אצל גברים ונשים ועלולים להתרחש בגיל צעיר. גם אצל נשים נשאיות קיימת שכיחות גבוהה לשבץ מוחי.

לעוד פרטים על המחלה, תסמינים, איבחון וטיפול, מוזמנים להכנס ללינק

תרמו לעמותה

עמותת נאמן פועלת יותר מ-25 שנה במתן תמיכה ועזרהלנפגעי השבץ המוחי ובני משפחותיהם על ידי בניית מערכי תמיכה, עזרה ומידע למיצוי זכויות ופיתוח שירותים בקהילה כדי לעזור להם לעמוד על הרגליים ולחזור לחיים טובים. עוסקת בקידום המניעה והטיפול המהיר והיעיל בשבץ מוחי כדי לצמצם את נזקיו.

פרטי חשבון הבנק לתרומה באמצעות העברה בנקאית

או

בואו להתנדב