רוצים למנוע שבץ מוחי? תלכו כבר!

היום הוא יום ההליכה הבינלאומי, בישראל צפויים השנה ללכת במסגרת היום זה כמיליון איש ברחבי בתי הספר, המתנ"סים, הרשויות המקומיות ועוד.. וזו גם הזדמנות טובה להזכיר שהליכה היא דרך מצוינת להוריד את הסיכון לשבץ.

מחקרים שונים שהתפרסמו בשנה וחצי האחרונות הציגו את התועלת האדירה שיש אפילו בהליכות לא ארוכות ולא מאומצות מדי.

הליכה מפחיתה את הסיכון לנשים

במחקר רחב היקף שעקב אחר 13,576 גברים ו-19,416 נשים בגילאי 19-69 באירופה למשך שנים ארוכות נמצא כי עבור נשים הליכה של 3.5 שעות בשבוע הורידה את הסיכון ללקות בשבץ ביחס לנשים שלא הלכו.

הנתונים נאספו במעקב של 12 שנים במסגרתו איתרו החוקרים כ-442 מקרים של שבץ מוחי, ומכאן יכלו לבדוק האם אנשים שדיווחו במהלך המחקר על הליכה היו בסיכון נמוך יותר לשבץ.

התוצאות של המחקר פורסמו בכתב העת המדעי Stroke  היוצא לאור מטעם האיגוד האמריקאי לב ולשבץ מוחי.

הליכה מפחיתה את הסיכון לגברים

במחקר שנערך באנגליה ועקב אחר 4,252 גברים, במסגרתו הם דיווחו על הרגלי הספורט והפעילות שלהם מצא כי ככל שהגברים הלכו יותר זמן בשבוע כך הופחת הסיכון שלהם ללקות בשבץ מוחי. החוקרים מצאו שגברים שהלכו מעל 4 שעות הורידו את הסיכון שלהם לשבץ באופן משמעותי יותר וככל שזמן ההליכה השבוע גדל כך ירד הסיכון ללקות בשבץ אפילו עד 30 אחוז.

יש לציין שהחוקרים לא מצאו השפעה מהותית לקצב ההליכה והגורם המשמעותי היה זמן ההליכה.

גם מחקר זה פורסם בירחון Stroke.

זוג מבצע הליכה - מניעת שבץ

הליכה מועילה גם לאחר שבץ מוחי

מחקר שנערך בג'מייקה בקרב 129 אנשים שעברו שבץ מוחי כחצי שנה עד שנתיים לפני תחילת המחקר. גילם של המשתתפים נע בין הגילאים 42-90. אוכלוסיית המחקר חולקה לשתי קבוצות. הקבוצה הראשונה קיבלה טיפול פיזיותרפי בצורת עיסוי לאיברים שנפגעו כתוצאה מהשבץ במשך 25 דקות 3 פעמים בשבוע. בעוד הקבוצה השניה ביצעה הליכה שלוש פעמים בשבוע מחוץ למרפאה גם כן למשך 12 שבועות.

בקבוצת ההליכה התחילו בהליכות של 15 דקות והעלו את מספר הדקות עד הליכה של 30 דקות תחת השגחה ובקצב מאמץ בינוני עד כ-85% מקבץ הלב המרבי.

בתום 12 השבועות בוצעה בדיקת הליכה לשתי הקבוצות ונמצא כי הקבוצה שהלכה השיגה תוצאות טובות יותר מן הקבוצה שקבילה טיפול בתוך המרפאה..

מחקר זה גם הוא פורסם בירחון storke.

טיפים כיצד לבצע פעילות גופנית:

  1. להתחיל לאט  – אם אינכם רגילים בפעילות גופנית לא צריך למהר. מומלץ להתחיל בפעילות מתונה ולאט לאט להגביר עם הזמן.
  2. חשבו על תכנית לכל עונות השנה – הליכה לרוב מתבצעת בחוץ, אבל ניתן לעשות פעילות גם שיורד גשם, כמו למשל ביצוע הליכה בתוך קניון.
  3. הצטרפו לקבוצה – מחויבות לאחרים היא גורם שיכול לסייע לכם לשמר את הפעילות הגופנית וליצור עניין.
  4. גם לעלות מדרגות – לא תמיד חייבים פעילות גופנית בחוץ, גם לעלות ולרדת במדרגות בניין זו פעילות נהדרת.
  5. משפחה וחברים – אם מערבים את המשפחה והחברים בפעילות זה הופך אות לכיפית יותר, ונותנת זמן איכות משותף.
  6. קבלו אישור – בכל מקרה לפני שהנכם מתחילים בפעילות גופנית רצוי לשוחח עם הרופא ולוודא שאין מניעה לבצע את ההליכה.

שיהיה יום הליכה שמח!

אנו בנאמן נלחמים למענכם כדי שנוכל למנוע את השבץ המוחי. אנו נלחמים למען יכיר כל אחד ואחד את סימניו המוקדמים של השבץ המוחי, כך והיה ויחוש בהם, יגיע במהירות לבית החולים, בפרק הזמן שבו ניתן יהיה עדיין לטפל ולהפחית את נזקיו.

כל תרומה שלכם תסייע לנו במגוון פעילויות בהן. לתרומה לחצו:http://neeman.org.il/?page_id=26

כתבו תגובה

*

captcha *