אורח חיים למניעת שבץ מוחי

שינויים באורח החיים יכולים להקטין גורמי סיכון, לשפר מדדי בריאות, לשמור על יכולת תפקודית ולהאריך חיים.

הירחון המדעי היוקרתי ה-JAMA פרסם את "עשרת הדיברות" למניעה של שבץ מוחי, והן:
· ניטור לחץ דם לפחות פעם בשנה
· ניטור קצב לב ובמיוחד פרפור פרוזדורים לפחות פעם בשנה
· הפסקת עישון
· הפחתת תצרוכת אלכוהול
· ניטור שומנים רווים וכולסטרול לפחות פעם בשנה
· ניטור רמת הסוכר בדם לפחות פעם בשנה
· שמירה על פעילות גופנית
· הימנעות מעודף משקל
· הפחתה בצריכת מלח הנתרן
· ניטור מצב עורקי התרדמה פעם בשנה

מתוך כלל ההמלצות, יש חשיבות גבוהה לפעילות גופנית ולשינויים בתזונה מכיוון שאלו פעילויות מתמשכות וכרוכות בצורך לשנות מאורחות החיים. לפעילות הגופנית  השפעה  מיטיבה על לחץ הדם, סוכרת, והפחתת שומנים בדם ולכן תורמת מאוד  למניעת שבץ מוחי.

פעילות גופנית

פעילות גופנית

ככלל מומלץ לערוך אימון אירובי מתון (הליכה, שחייה, רכיבה  על אופניים וכו') במשך 30 דקות, שלוש פעמים בשבוע. חשוב להקפיד על תזונה דלת שומן רווי (בשר אדום, חמאה, מרגרינה, ביצים וגבינות שמנות) ולהעדיף מאכלים עשירים בשומן בלתי רווי (שמן זית, אבוקדו, טחינה, אגוזי מלך). רצוי לשמור על (BMI Body Mass Index)  של פחות מ – 25 , או היקף מותניים של 102 ס"מ לגברים ו 88 ס"מ לנשים.

מומלץ להתייעץ עם רופא אנדוקרינולוג ככלל או דיאטנית בקביעת התפריט היומי ועם פיסיותרפיסט לגבי סוג ומשך הפעילות הגופנית.

להלן הרצאתו של פרופ' נתן בורנשטיין,יו"ר העמותה על שבץ מוחי, הגורמים לו וההימנעות ממנו, לאחר הסרטון תוכלו למצוא את השקופיות: